Vem, Varför å sån't
  Vem är jag?
  Kontakta mig?
  Tack!
  CW
  Till startsidan

Nikola Tesla
  Historia
  Snabbfakta
  Patent
  Böcker
  Filmer
  Länkar

Teslaspolar
  VARNING!!
  Vad är det?
  Jamen, hur?
  Typer
  Transformatorer
  Kondensatorer
  Gnistgap
  Program
  De största!
  I filmer
  Länkar

Egna byggen
  Översikt
  CTC 1
  CTC 2
  CTC 3
  CTC 4
  MAG 1
  DRSSTC 1

Övrigt
  Lindningsjig
  Jacobs Ladder
  Länkar




Olika typer av transformatorer

Det finns ett flertal transformatorer som fungerar till själva "nätdelen" i en klassisk Teslaspole. Det är de jag kallar för upptransformator på flera ställen här p g a att de transformerar upp spänningen från 230V till x antal kV. Här är en kort beskrivning av några som är användbara samt lite tips.

Ignition transformer, tändspole

En tändspole till en bil fungerar inget vidare till en klassisk TC men den kan användas i olika SSTC konfigurationer. Dessa är en bra start att börja laborera med eftersom de är billiga och är lätt tillgängliga för de flesta. Bilskrotar eller Biltema garanterar en vinstlott.

Neontransformator

En vanlig transformator som är relativt enkel att få tag på. Det är nog den bästa att börja med om man precis skall börja med sitt spolbygge. Finns bl a hos företag som gör reklamskyltar. De finns i alla möjliga storlekar från 4kV upp till 15kV. Fördelen med denna är att den är shuntad, d v s att den är strömbegränsad. Det går alltså bra att koppla in den direkt till nätspänning(230V) och den klarar av att få högspänningssidans poler kortslutna utan att propparna går. Tänk bara på att vid användning till en Teslaspole så måste man nästan bygga ett filter så inte emk'er och överspänningar från primärsidan rusar in i primärlindningen på transformatorn. De är trots allt lite känsliga och skulle de gå i sönder så går de att laga men det är inget jag rekommenderar. Bygg filtret för säkerhets skull.

En bra filterkonstruktion finns här till höger och är konstruerad av Terry Fritz.

Många neontransformatorer har ena sidan av sekundärlindingen kopplad till höljet. Själv brukar jag använda två stycken i seriekoppling och behöver jag mer ström så parallellkopplar jag flera stycken parvis. Se bild här till höger. Höljena kopplas ihop och sedan tar man ut högspänningen på terminalerna. Se schema till höger. En del säger att man inte skall göra på detta vis och jag kan hålla med dom om det när spänningen på varje transformator blir högre än de 4kV som mina levererar. Jag har dock kört på detta vis under flera år och inte haft några problem, än.
Du provar naturligtvis själv på egen risk.

OBIT (Oil Burner Ignition Transformer), Tändtransformator

Har samma egenskaper som neontransformatorn men brukar ha lite lägre strömuttag. Spänningarna brukar ligga på 6-12kV och många av dom har ett mittuttag, alltså det finns två sekundärlindningar som är seriekopplde. OBS! De nyare elektroniska tändtransformatorerna fungerar INTE till en klassisk Teslaspole men kanske till något annat högspänningsexperiment. Hur ni märker skillnad? Jo, framför allt så är de betydligt mindre och väger nästan ingenting. En riktig transformator har ju en kärna av järn så de väger en del trots att de kan vara små i formatet. Ytterligare en sak att beakta är att en OBIT inte är specificerad till mer än några få minuters drift. De är trots allt bara till för att tända tändbränslet i några tiotal sekunder i en panna så därav begränsningen. Många har en temperatursensor inbyggd som stänger av transformatorn vid för hög lindningstemperatur.

MOT (Microwave Oven Transformer), Mikrovågsugnstransformator

En transformator som går bra att använda till en Teslaspole. OBS! Tänk på att dessa INTE är strömbegränsade så kopplar ni in dessa i vägguttaget så går säkringen! Någon form av induktiv och/eller resistiv ballast(strömbegränsning) måste alltså konstrueras. Spänningen ut ligger på några kV och har lite högre strömuttag än t ex neontransformatorer. De går bra att seriekoppla eller parallellkoppla för att få ut önskvärd spänning/ström. OBS! Nyare mikrovågsugnar har börjat använda halvledarelektronik istället för transformatorer så skall ni ha tag på transformatorer så leta i äldre modeller. En transformator med tung järnkärna är vad ni letar efter.

Polepig, servicetransformator, Linjetransformator, Distributionstransformator

När ni har fått storhetsvansinne och vill ha ut ordentligt med kräm så är dessa ett bra alternativ. De är normalt konstruerade för transformera ner högspänningar till 230V. I en Teslaspole kör vi dessa baklänges. Vi matar alltså in 230V och plockar ut högspänning. OBS! Tänk på att dessa INTE är strömbegränsade så kopplar ni in dessa i vägguttaget så går säkringen! Någon form av induktiv och/eller resistiv ballast(strömbegränsning) måste alltså konstrueras.
De finns att tillgå från bl a järnvägar eller om ni frågar snällt hos något elbolag. Till höger ser ni tre stycken som jag tiggde till mig då de la ner en järnvägssträcka här i Skåne. Två stycken på 2kVA(10kV/200mA) vardera och en på 4,5kVA(10kV/450mA). P g a deras mycket robusta konstruktion och att de oftast är oljefyllda så kan man pressa ut lite mer effekt ur dom än vad de är nominerad till.






















En OBIT











En MOT


En Amerikansk polepig

1996-2017 SweFX,Matthias Andersson