Olika typer av transformatorer
Det finns ett flertal transformatorer som fungerar till själva "nätdelen" i en klassisk Teslaspole. Det är de jag kallar
för upptransformator på flera ställen här p g a att de transformerar upp spänningen från 230V till x antal kV.
Här är en kort beskrivning av några som är användbara samt lite tips.
Ignition transformer, tändspole
- En tändspole till en bil fungerar inget vidare till en klassisk TC men den kan användas i olika SSTC konfigurationer.
Dessa är en bra start att börja laborera med eftersom de är billiga och är lätt tillgängliga för de flesta. Bilskrotar eller
Biltema garanterar en vinstlott.
Neontransformator
- En vanlig transformator som är relativt enkel att få tag på. Det är nog den bästa att börja med om man precis skall
börja med sitt spolbygge. Finns bl a hos företag som gör reklamskyltar.
De finns i alla möjliga storlekar från 4kV upp till 15kV.
Fördelen med denna är att den är shuntad, d v s att den är strömbegränsad. Det går alltså bra att koppla in
den direkt till nätspänning(230V) och den klarar av att få högspänningssidans poler kortslutna utan att propparna går.
Tänk bara på att vid användning till en Teslaspole så måste man nästan bygga ett filter så inte emk'er och överspänningar från
primärsidan rusar in i primärlindningen på transformatorn. De är trots allt lite känsliga och skulle de gå i sönder så går
de att laga men det är inget jag rekommenderar. Bygg filtret för säkerhets skull.
En bra filterkonstruktion finns här till höger och är konstruerad av Terry Fritz.
Många neontransformatorer har ena sidan av sekundärlindingen kopplad till höljet. Själv brukar jag använda två stycken
i seriekoppling och behöver jag mer ström så parallellkopplar jag flera stycken parvis. Se bild här till höger.
Höljena kopplas ihop och sedan tar man ut högspänningen på terminalerna. Se schema till höger.
En del säger att man inte skall göra på detta vis och jag kan hålla med dom om det när spänningen på varje transformator
blir högre än de 4kV som mina levererar. Jag har dock kört på detta vis under flera år och inte haft några problem, än.
Du provar naturligtvis själv på egen risk.
OBIT (Oil Burner Ignition Transformer), Tändtransformator
- Har samma egenskaper som neontransformatorn men brukar ha lite lägre strömuttag. Spänningarna brukar
ligga på 6-12kV och många av dom har ett mittuttag, alltså det finns två sekundärlindningar som är seriekopplde.
OBS! De nyare elektroniska tändtransformatorerna fungerar INTE till en klassisk Teslaspole men kanske till något
annat högspänningsexperiment. Hur ni märker skillnad? Jo, framför allt så är de betydligt mindre och väger nästan ingenting.
En riktig transformator har ju en kärna av järn så de väger en del trots att de kan vara små i formatet.
Ytterligare en sak att beakta är att en OBIT inte är specificerad till mer än några få minuters drift. De är trots allt bara
till för att tända tändbränslet i några tiotal sekunder i en panna så därav begränsningen. Många har en temperatursensor
inbyggd som stänger av transformatorn vid för hög lindningstemperatur.
MOT (Microwave Oven Transformer), Mikrovågsugnstransformator
- En transformator som går bra att använda till en Teslaspole. OBS! Tänk på att dessa INTE är strömbegränsade
så kopplar ni in dessa i vägguttaget så går säkringen! Någon form av induktiv och/eller resistiv ballast(strömbegränsning)
måste alltså konstrueras. Spänningen ut ligger på några kV och har lite högre strömuttag än t ex neontransformatorer.
De går bra att seriekoppla eller parallellkoppla för att få ut önskvärd spänning/ström. OBS! Nyare mikrovågsugnar har börjat
använda halvledarelektronik istället för transformatorer så skall ni ha tag på transformatorer så leta i äldre modeller.
En transformator med tung järnkärna är vad ni letar efter.
Polepig, servicetransformator, Linjetransformator, Distributionstransformator
- När ni har fått storhetsvansinne och vill ha ut ordentligt med kräm så är dessa ett bra alternativ.
De är normalt konstruerade för transformera ner högspänningar till 230V. I en Teslaspole kör vi dessa
baklänges. Vi matar alltså in 230V och plockar ut högspänning. OBS! Tänk på att dessa INTE är strömbegränsade
så kopplar ni in dessa i vägguttaget så går säkringen! Någon form av induktiv och/eller resistiv ballast(strömbegränsning)
måste alltså konstrueras.
De finns att tillgå från bl a järnvägar eller om ni frågar snällt hos något elbolag. Till höger ser ni tre stycken som jag
tiggde till mig då de la ner en järnvägssträcka här i Skåne. Två stycken på 2kVA(10kV/200mA) vardera och en på 4,5kVA(10kV/450mA).
P g a deras mycket robusta konstruktion och att de oftast är oljefyllda så kan man pressa ut lite mer effekt ur dom än vad de är
nominerad till.
|