CTC 4
Denna spole är inte klar än men kommer att testköras med den gamla banken av neontransformatorer som jag hade till CTC 1. Senare
kommer även testkörningar på högre inspänningar att ske. Neonbanken ger 8kV och de senare testerna kommer att ske med 10kV och
20kV. Transformatorerna då kommer att vara linjetransformator(oljefylld, 10kV) resp. PT-transformator(torr, 20kV).
Denna spole kommer att kunna hantera effekter mellan 5-10kW. 10kW är gränsen för vad jag kan få ut ur mitt proppskåp här hemma
utan att stänga av allting annat.
Denna modell kommer att bli en större TS. Sekundärspolen är 20cm i diameter och ca 95cm hög. Jag kommer att återanvända den
gamla CTC 1 toroiden fast förbättrad och till den kommer även ett par mindre koronaringar att användas.
Storleksmässigt så klassas denna som en stor Teslaspole.
Så blev till sist CTC4 testkörd 24/10 -08, efter att justerat till avstämningen som var lite fel trots noggranna uträkningar
så började det arta sig. Jag fick avsluta när håret på öronen började ställa sig på ända och gnistorna började träffa taket och
diverse utrustning.
120cm gnistor blev vad jag mätte upp till sist men det finns betydligt mer att ge. Tyvär så är min verkstad för liten för körning
i högre effekter så någon dag får jag släpa ut den i trädgården för kraftullare tester.
Ljudnivån var så hög att jag till sist fick använda hörselskydd. Det återstår bara att fixa till lite smådetaljer. Jag var
lite orolig att den tryckta texten på formrörert jag använt till sekundärspolen skulle orsaka problem men det visade sig inte
spela någon roll med den effekt jag testkörde med. Formröret var iofs ett test för att se om det över huvud taget fungerade
till ändamålet.
Jag får se när jag provar med de större transformatorerna på 10kV och högre effekter.
Testvärden: 44nF kondensator, primärlindning maxad på 8,6 varv, gamla CTC1 toroiden och den gamla neonbanken på 8kV. Ineffekt
ca 700W(av 1080 möjliga).
Totalt sett så var det ett lyckat test, alla nybyggda och gamla grejor höll, inget brann upp och jag överlevde.
CTC-4 har blivit testkörd i lite olika konfigurationer senaste komersiella körningen 2009-05-03 var ett försök att göra lite spektakulära PR-foto.
|